چاپ
مقالات
بازدید: 729
نوشته شده توسط atabak   
01 شهريور 1390,ساعت 09:19:38

اخبار واگذاری مناطق نمونه گردشگری به سرمایه‌گذاران داغ است

خشم ما یاران جنبش رهائی بخش لرستان در سراسر دنیا

دردی را دوا نمیکند. دوستان مادام که گسسته ایم

 از رسالتِ ناگزیرمان
میکشند از ما و ما نظاره گریم
بگذار شعار ما فقط یکی باشد:ـ-
…مرگ بر ستم ویرانگر جمهوری اسلامی

   فاجعه منابع طبیعی ملت ایران با روی کارآمدن خمینی شروع شد و تا همین امروز به شدّت ادامه دارد. جنگلسوزی دراثر خشکی هوا و بی دقتی اهالی و... که هرسال پیش می آید. پس مسأله اینست که بعد ازسی و دو سال چرا هنوزحتی یک ناوگان چرخبال تخصصی اطفاء آتش و تجهیزات و برنامه کاری علمی و پرسنل کافی آموزش دیده برای خاموش کردن سریع آتشها وجود ندارد. چرا درمملکتی که روی دریای نفت و گازنشسته, مردم بی بضاعت حاشیه جنگلها خانه خود را ازسوزاندن چوب درختان گرم می کنند, و چرا به جای سبزکردن بیابانهای گسترده و چراندن انبوه دام در مراتع تازه تأسیس, هرسال میلیونها رأس اضافه برظرفیت مراتع و عرصه های جنگلی دراین پهنه ها می چرند, وچرا به عوض آبادانی و ساخت و ساز بیابانها, عرصه های محدود و ذیقیمت جنگلی بیابان, زمین تخریب شده غبصب و سرانجام بسازوبفروش می شوند؟ ....  مصیبت عظمای تخریب و ویرانی جنگلها از زمان خمینی شروع شد و درتمام دوره های ریاست رفسنجانی و خاتمی و همین طور تا امروز/ دوران ولایت خامنه ای کماکان ادامه داشته است. دست بر قضاء منشأ اصلی این ویرانگریها پیوسته در بینش و سیاستهای ( بخصوص در شیوه کار و سیاستهای قرون وسطایی دستگاه قضایی) نظام بوده است. سوء استفاده چیها هم از همان سی و دوسال پیش, در پناه تعلیق قوانین حفاظت مراتع و جنگلها توسط آخوندهای فاسد محل, و زورگویی «نهادهای انقلابی» و حزب الهیها شروع کردند به تجاوز و تصرف غیرقانونی عرصه های مراتع و جنگلی. بعدها که دولتیان بر غارت مراتع و جنگلها پوشش قانونی هم پوشاندند(”احیاء موات” و...) و ....

این دریاچه با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است و

 تاکنون به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است و سالانه پذیرای حدود ۷۰ هزار گردشگر است.

به گزارش فردانیوز دوم شهریور،  در حالی اخبار واگذاری مناطق نمونه گردشگری به سرمایه‌گذاران داغ است که به اعتقاد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در بیشتر مواقع به دلیل عدم انجام مطالعات صحیح در خصوص ظرفیت‌ها و توان منطقه مورد نظر، صدمات غیرقابل جبرانی متوجه آن منطقه می‌شود. چنانکه دریاچه گهر لرستان به دنبال اجرای همین طرح‌ها غرق در فاضلاب شده است.

محمد جواد فاطمی عضو هیئت علمی گروه بیولوژی منابع آبی، دریاها و دریاچه‌های واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد با اشاره به برخی از مناطق نمونه گردشگری که تاکنون بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند و براثر ورود گردشگر ممکن است دچار آسیب شوند گفت: «دریاچه‌ها و مناطقی وجود دارند که به دلیل دور بودن از جاده و مسیر رفت و آمد گردشگران از دسترس آنها دور مانده‌اند و طبیعت بکر خود را حفظ کرده‌اند. این درحالی است که با احداث جاده و باز شدن راه برای حضور عموم گردشگران در چنین مناطقی نه تنها بکر بودن آن که یکی از ویژگی‌های بارز این مناطق است ازبین می‌رود بلکه سبب عدم رغبت بسیاری از گردشگرانی می‌شود که برای دیدن طبیعتی بکر، سفر می‌کنند.»

به اعتقاد فاطمی نباید با بردن تاسیسات گردشگری به یک منطقه به نام توسعه گردشگری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ویژگی‌ها و خصوصیات منطقه را ازبین ببریم چراکه در بیشتر مواقع به دلیل عدم انجام مطالعات صحیح و مناسب در این خصوص، ظرفیت‌ها و توان منطقه مورد نظر مورد بررسی قرار نگرفته است از این رو منطقه مذکور متحمل ضررها و آسیب‌های فراوانی می‌شود که در بیشتر مواقع غیر قابل جبران است.

وی  خاطر نشان کرد: «گردشگرانی که به منطقه‌ای هجوم می‌آورند به دلیل عدم توجه به تمهیدات مورد نیاز منطقه، سبب از بین رفتن طبیعت و منطقه گردشگری می‌شوند. در بیشتر مواقع سازو کارهای مناسب جهت دفع پسماند زباله و فاضلاب در نظر گرفته نمی‌شود. این درحالی است که ارتقای سطح آگاهی کانون‌های گردشگری و گردشگران در این خصوص باید زیر نظر سازمان گردشگری انجام شود که نمی‌شود.»

وی در ادامه به دریاچه گهر در استان لرستان اشاره کرد و گفت: «قرار است به جهت سهولت دسترسی گردشگران به این دریاچه، جاده آسفالت تا نزدیک آن کشیده شود این درحالی است که در حال حاضر دریاچه تبدیل به یک فاضلاب شده است چراکه با حضور گردشگران و عدم ایجاد امکانات رفاهی برای آنها،‌ شرایطی به وجود آمده که بسیاری از گردگشران لباس‌ها‌، ظروف و دستان خود را در آب دریاچه می‌شویند و برای سوخت خود از چوب درختان بید اطراف دریاچه استفاده می‌کنند. اینگونه است که به تدریج آنچه باید جاذبه‌ای برای حضور گردشگران باشد قبل از آنکه بتواند به رونق گردشگری کمک کند از بین خواهد رفت و گردشگری مسبب این امر خواهد بود.»

دریاچه گهَر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان واقع است و یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در شصت کیلومتری شهرستان درود ، در جنوب اشترانکوه ، در کنار یک جنگل طبیعی قرار دارد. این دریاچه با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است و تاکنون به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است و سالانه پذیرای حدود ۷۰ هزار گردشگر است.

گفتنی است این منطقه، منطقه نمونه گردشگری شناخته شده و پروژه دریاچه گهر در سال ۱۳۸۳ پروژه ملی نام گرفته است و به گفته مدیر کل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لرستان اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان برای اتمام مراحل مطالعاتی این طرح هزینه شده است.
این درحالی است که فاطمی به ساخت سه اتاقک ویژه سرویس بهداشتی در کنار دریاچه اشاره کرد و گفت: «از آنجایی که راهی برای دفع پسماند فاضلاب این بخش درنظر گرفته نشده از این رو فاضلاب این سرویس‌های بهداشتی وارد زمین‌های مشرف به دریاچه می‌شود که آلودگی محیط زیست را به همراه خواهد داشت. این آلودگی بر روی اکوسیستم محیط زیست منطقه تاثیر سو خواهد داشت و به مرور زمان آنچه که سالها طبیعت به وجود آورده توسط گردشگران ناآگاه ویران خواهد شد.»

خشم ما یاران جنبش رهائی بخش لرستان در سراسر دنیا

دردی را دوا نمیکند دوستان
مادام که گسسته ایم از رسالتِ ناگزیرمان
میکشند از ما و ما نظاره گریم
بگذار شعار ما فقط یکی باشد:ـ
…مرگ بر ستم ویرانگر جمهوری اسلامی

www.lorabad.com
تاريخ بروز رساني ( 02 شهريور 1390,ساعت 09:41:48 )