چاپ
مقالات
بازدید: 1259
آبان 1389,ساعت 04:48:57

می‌گویند دوران مبارزه ‌مسلحانه ‌نیست، آیا دشمن دست از شما بر می‌دارد؟

 آنها پول و امکان و نیرو دارند، آیا شما چه‌ دارید؟ دشمن قورتتان می‌دهد،

چرا این را نمی‌بینید؟ آیا در آن صورت شماها خواهید توانست به ‌این راحتی

 سیاست بکنید؟ آیا حکومت اجازه‌ خواهد داد که ‌شما زنده‌ بمانید؟

 شما در مقابل چه ‌چیزی می‌گویید که ‌سلاحها را کنار بگذارند؟ ‌

رهبر ملت کرد عبدالله ‌اوجالان روز جمعه‌ در دیدار با وکلای خود درباره دادگاه سیاستمداران کرد در دادگاه جرائم سنگین شهر آمد گفت: دادگاهی سیاستمداران کرد "سیاست اضمحلال" است که‌ حکومت ترکیه در قبال ملت کرد در پیش گرفته است ،رهبر ملت کرد در پاسخ به ‌جناحهایی که ‌ارائه‌ دفاعیات به‌ کردی را نوعی عناد دانسته‌اند گفت: زبان مادری عزت انسانهاست و اصرار بر حفظ آن نیز اصرار بر حفظ عزت و موجودیت است.

 

serok2

رهبر ملت کرد عبدالله‌ اوجالان، در دیدار این هفته ‌خود با وکلا، موضوع محاکمه ‌سیاستمداران کرد در آمد را مورد ارزیابی قرار داد.
اوجالان با اظهار اینکه‌ با زندانیان مانند گروگانها معامله‌ می‌کنند، گفت در همان حال این سیاست اضمحلال و نابودی است و چنین ادامه‌ داد:
قبلآ آنها را می‌کشتند و ازبین می‌بردند، اکنون آنها را پوسیده‌ کرده‌ و مضمحل می‌سازند.مورد وداد آیدین را بخاطر دارید، او را به ‌قتل رساندند و اکنون نیز می‌خواهند خطیب دجله ‌را در زندان بپوسانند و بدین شکل نابودش کنند. من خطیب را می‌شناسم، شخصی نیست که‌ با اسلحه ‌سروکار داشته‌ باشد، اظهارات او کلآ در چارچوب آزادی فکر و اندیشه‌ است.
کشتن وداد آیدین در بیرون و نابودی و اضمحلال خطیب دجله‌ در زندان نتیجه‌ همان سیاست است.
اوجالان با اشاره ‌به ‌اینکه ‌تا زمانیکه‌ خطرات چنین سیاستی مشاهده‌ نشود، موضع درستی نمی‌توان در این باره ‌اتخاذ کرد و دیدگاههایی را که‌ ارائه‌ دفاعیات به‌ زبان کردی را نوعی عناد می‌دانند مورد انتقاد قرار داد و در این رابطه‌ گفت:
زبان مادری عزت و کرامت انسانهاست، اصرار در این راستا، اصرار بر کرامت انسانی و به‌ معنای بود و نبود است و بحثی حیاتی است.
اوجالان مورد دستگیری سیاستمداران گفت: در کمال بی‌عدالتی و به‌ شکلی خلاف قانون آنها را بازداشت و به‌ گروگان گرفته‌اند و اکنون نیز می‌خواهند آنها را تسلیم کرده‌ و سپس تسلیم شده‌ها را آزاد کنند و آنرا همچون اقدام مثبتی نشان دهند تا به ‌اصطلاح کردها را خوشحال کنند.
رهبر ملت کرد عبدالله ‌اوجالان با اشاره‌ به ‌تاریخ موضوع نابودی سیاسی یادآوری نمود که‌ چگونه‌ شیخ سعید در عین ناآمادگی بخاطر عدم استرداد شخصی که‌ به‌ او پناه ‌آورده‌ بود، مجبور به‌ قیام علیه‌ حکومت شد.
اوجالان این رویداد را که ‌در 15 فوریه ‌سال 1925 اتفاق افتاده‌ بود، همچون آغاز سیاست نابودی علیه ‌کردها عنوان کرد و خاطر نشان ساخت که‌ توطئه‌ بین‌المللی علیه‌ وی نیز در همان روز شکل گرفت و در مورد آن چنین گفت:
روز پانزدهم فوریه‌ سال 1925 از آن جهت قابل توجه ‌است که‌ مرا نیز در پانزدهم فوریه‌ سال 1999 تحویل دادند و حکم اعدام مرا درست در همان روزی که ‌شیخ سعید را بدار آویختند یعنی روز 29 ژوئن صادر کردند. همه‌ اینها اتفاقی نیست، توطئه ‌نابودی سیاسی که‌ در آمد تا درسیم علیه‌ کردها صورت گرفت، از 15 فوریه ‌1925 آغاز شده‌ و همان سیاست نیز اکنون تحت عنوان پرونده‌،ک .ج .ک در آمد در جریان است.

رهبر ملت کرد عبدالله ‌اوجالان با بیان اینکه‌‌ هرچند دیدارها با حکومت احتمال دارد مسیر پیشرفت موضوع را هموار سازد، اما هشدارهایی در این رابطه ‌داد .
اوجالان با اظهار اینکه ‌فریب سیاستهای سرگرم کننده ‌حکومت را نخواهد خورد چنین گفت: اگر گامهای مثبتی برداشته‌ شود، علاوه‌ بر عقب نشینی نیروها خواهم توانست نقش خود را ایفا کنم.
اوجالان خاطر نشان ساخت که ‌تصمیماتی همچون عقب نشینی بسیار حساس بوده‌ و دیدگاههای خود را اینچنین بیان داشت:
من در روزنامه‌ها خواندم، برخی افراد از مسئولیتهای خود دور افتاده‌ و می‌گویند، مبارزات مسلحانه ‌دوران خود را سپری کرده‌است. آنها به‌ چه ‌جرأتی چنین حقی به ‌خود می‌دهند؟ در رابطه ‌با وضعیت نیروهای مسلح، قندیل هم به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد، اینها چگونه‌ چنین چیزی می‌گویند؟ اینهایی که‌ این سخنان را می‌گویند هیچ ارتباطی با نیروهای مسلح ندارند. هر کسی باید در آنچه ‌به‌ او مربوط است مداخله‌ کرده‌ و در آنچه ‌که‌ مسئول است اظهار نظر نماید. بعضیها نباید خود را با نیروهای مسلح مشغول کنند این کار آنها نیست.
اوجالان درباره‌ دیدارش با هیئتهایی از آمریکا و اروپا گفت که ‌آنها وی را موثرترین شخص در رابطه ‌با حل مسئله‌ کرد می‌دانند.
اوجالان ضمن یادآوری سخنان چویک بیر قبل از دیدارها با وی گفت که‌ چویک بیر زمانیکه ‌با من ملاقات کرد گفت که‌ تو آنها را به‌ کوه برده‌ای و باید خودت آنها را از کوهها پایین بیاوری.
اوجالان اظهار داشت علیرغم تهدیداتی که ‌در سخنانش بود، اما واقعیاتی نیز به ‌همراه‌ داشت.
اوجالان خطاب به‌ کسانیکه‌ می‌گویند دوران مبارزه‌ مسلحانه سپری شده‌ است چنین سوالی مطرح کرد:
می‌گویید دوران مبارزه ‌مسلحانه ‌نیست، آیا در این صورت آ .ک .پ دست از شما بر می‌دارد؟ آنها پول و امکان و نیرو دارند، آیا شما چه‌ دارید؟ آنها شما را قورت می‌دهند، چرا این را نمی‌بینید؟ آیا در آن صورت شماها خواهید توانست به ‌این راحتی سیاست بکنید؟ آیا حکومت اجازه‌ خواهد داد که ‌شما زنده‌ بمانید؟ شما در مقابل چه ‌چیزی می‌گویید که ‌سلاحها را کنار بگذارند؟ ‌
اوجالان می‌گوید سیاستهای آ .ک .پ به‌ حد کافی قابل درک نیست.
اوجالان با بیان اینکه ‌آ .ک .پ می‌گوید قبل از رفراندوم تشکلهای جامعه ‌مدنی پیش افتاده‌ و کار کنند، اما در واقع قصد دارد کردها را متلاشی کند. تعدادی از این تشکلها نیز در دام بازیهای آ .ک پ افتاده ‌و به ‌برنامه‌های نابودی کردها خدمت می‌کنند.
اوجالان با اظهار اینکه ‌برخی از رسانه‌ها، آگاهانه ‌به ‌این جناحها میدان می‌دهند، چنین ادامه ‌داد:
آنها را به ‌سرعت پیش انداخته ‌و گفتند بیایید شما مخاطب مسئله‌ کرد شوید. هر کسی باید کار خود را انجام دهد، مواردی هستند که‌ قندیل هم به‌ تنهایی نمی‌تواند تصمیم گیری کند، شما چگونه ‌به‌ همین راحتی اظهار نظر می‌کنید؟ مگر شما موسس آنهائید؟ چنین اقداماتی غیر اخلاقی و بی حرمتی است. آپو وجدان دارد، شخص عادلی است، در چنین شرایطی من عقب نشینی نخواهم کرد.
اوجالان بویژه ‌در رابطه‌ با عقب نشینی نیروهای مسلح به ‌پشت مرزها اظهار داشت که‌ هیچگونه ‌توافقی در این مورد انجام نگرفته‌ و گفت : نباید دیدارهای امرالی را با بعضی گفته‌ها محدود و یا خاتمه ‌داد.
اوجالان گفت: اکنون می‌توانیم این دیدارها را دیالوگ بنامیم. می‌توانیم مذاکره‌ هم بگوییم. اسم آن چندان مهم نیست. برای حل مسئله‌ کرد من 11 / 12 سال است که ‌اینجا در تلاشم. بعد از دیدارهایی که ‌ما در اینجا داشته‌ایم، تازه‌ همدیگر را درک می‌کنیم . پس از 11/ 12 سال به ‌تازگی زبان مشترک و حرمت متقابل شکل می‌گیرد، که‌ آنهم به ‌سادگی بدست نیامده ‌است. ما در این رابطه‌ با حکومت دیالوگی جامع را به‌پیش می‌بریم. ما بر اساس احترام متقابل همدیگر را درک می‌کنیم. در غیر این صورت کشتار جمعی به ‌راه ‌می‌افتاد.‌
اوجالان در رابطه با کمسیون حقیقت یاب با بیان اینکه نه اسم این کمسیون، بلکه عملکردش مهم است، پیشنهاد داد که افرادی ‌از همه اقشار اعم از نظامی، غیر نظامی ،روشنفکر،نویسنده همراه با کارشناسان در این کمسیون قرار گیرند. اوجالان گفت لزومی ندارد که ‌محدودیتی برای شمار افراد شرکت کننده در این کمسیون ایجاد شود 30 تا 50 نفر می‌توانند در این کمسیون جای گیرند، این کمسیون بدون تصمیم مجلس تشکیل نخواهد شد، از لحاظ سیاسی و حقوقی نیز ممکن نخواهد بود.
رهبر ملت کرد یادآور شد که ‌در جهان 16 کشور مشکلاتشان را به این صورت حل و فصل کرده‌اند که نمونه بارز آنها کشور آفریقای جنوبی است. اوجالان در رابطه با اهمیت تصمیم مجلس در این مورد نیز گفت: نه حکومت، نه نظامیان و نه اداراه اطلاعات ترکیه هیچ کدام به تنهایی قادر به حل این مسئله نخواهند بود.
اگر تصمیم مجلس نباشد با دشورای‌های زیادی همراه خواهد بود، آنچه که‌ اهمیت دارد اینست که‌ با پیشاهنگی و با شرکت اکثر جناحها کمسیون تشکیل گردد، اصرار من بر تشکیل کمیسیون بدین سبب است که‌ موضوعی است که ‌مستقیما در جلسه عمومی مجلس مطرح نمی‌شود برای اینکه موضوعی در مجلس مطرح شود باید ابتدا در کمسیونهای مجلس مورد گفتگو قرار گیرد.
اوجالان در ادامه سخنانش با بیان اینکه این کمسیون می‌تواند در رابطه با 30 سال گذشته به تحقیق بپردازد گفت برادر همسر و فرزند ترگوت اوزال می‌گویند که وی به قتل رسیده است، اگر خاطرتان باشد قبلا من نیز گفته بودم برادرش راست می‌گوید ،مکان رسیدگی به این مسئله نه دادگاه‌ ،نه دادستانی، بلکه مجلس است. تنها با تحقیقات کمسیون حقیقت یاب مسئله روشن می‌شود، مسئله اشرف بدلیسی، قتل 9 گریلا،انفجار تقسیم ،و حوادثی که از آنها سخن گفتم تنها با تحقیقات کمسیون حقیقت یاب قابل حل خواهند بود، برای اینکه حقایق آشکار شوند، کمسیون باید سخنان تانسو چیلر نخست وزیر سابق، دوغان گونش رئس سابق ارتش ترکیه و دیگر افراد مرتبط با این مسئله را بشنود، باید به سخنان من هم گوش دهند من نیز تفکرات خود را خواهم گفت.
اوجالان گفت در رابطه با این موضوع نیز حکومت باید تصمیم بگیرد، لازم نیست دولت ترکیه منتظر پایان انتخابات باشد، براین باورم که‌ همه احزاب سیاسی با این پیشنهاد موافق باشند، کاری که ‌این کمسیون انجام می‌دهد مربوط به مجلس است و هیچ تاثیری بر نتیجه انتخابات نخواهد داشت.
اوجالان بابیان اینکه این کمسیون باید در مدت کوتاهی تسکیل شود، از حزب صلح و دمکراسی نیز خواست تلاشهای ویژه‌ای برای آن انجام دهد، اوجالان برای کنار گذاشتن سلاحها نیز به اهمیت تشکیل این کمسیون اشاره کرد و گفت، تصمیم کنار گذاشتن سلاحها موضع‌گیری پرنسیبی است، برای اینکه اسلحه کنار گذاشته شود باید حقایق آشکار شوند و در جامعه نیز باید توافق وجود داشته باشد. اگر کمسیون به وظایف خود عمل کند در این ارتباط پیشرفتهایی حاصل خواهد شد ،آنوقت نیروهای مسلح نیز می‌توانند به بیرون از مرزها بروند،در صورتی که‌ این کمسیون تشکیل نشود این مشکلات چگونه حل فصل خواهند شد؟ من در مقابل خلق و تاریخ مسئولم، به همین خاطر نیز باید این مسائل را بیان کنم.
زمانیکه آنها را آگاه می‌کنم بصورتی کم ارزش با آن برخورد می‌کنند، می‌گویند اوجالان تهدید می‌کند،من فقط مسئولیت خود که ‌همانا آگاه کردن است انجام می‌دهم.
اوجالان موضع گیری خود را نیز به این صورت بیان کرد:
دولت ترکیه با دو کارکتر حرکت می‌کند. ما به کارکتر زورگوی این دولت خدمت نمی‌کنیم، این وظیفه ما نیست، فریب هم نخواهیم خورد. من مدافع جمهوری دمکراتیک هستم، نه استیلای 80 ساله حزب جمهوری خلق و نه حاکمیت 8 ساله حزب عدالت و توسعه را قبول دارم، با هر دوی آنها مخالفم هر دو را رد می‌کنم.
رهبر ملت کرد عبدالله ‌اوجالان با بیان اینکه ‌در پرونده ‌دادگاهی آمد علیرغم آنکه ‌خود مدیریتی دمکراتیک مطرح شده، ‌اما تنها در حد صحبت و گفتگو بوده‌ و بی نتیجه ‌مانده‌ است.
اوجالان خاطر نشان ساخت که ‌باید برخورد با خود مدیریتی دمکراتیک همه ‌جانبه ‌باشد و در این باره‌ گفت:
در درون خود مدیریتی دمکراتیک، تشریح و تثبیت سیستم دمکراتیک جهانی، فلسفه ‌سیاسی و مدل تشکیلاتی دمکراتیک وجود دارند. درک ما از خود مدیریتی دمکراتیک به ‌این شکل و همه‌ جانبه ‌است، این یک مدل مدیریتی اجتماعی است.
رهبر ملت کرد با بیان اینکه ‌باید قانون اساسی خود مدیریتی دمکراتیک تدوین گردد گفت که‌ حقوقدانان نیز می‌توانند به ‌این تلاشها یاری رسانند.
اوجالان با اشاره ‌به ‌این ‌موضوع که‌ این قانونی جدا نیست بلکه ‌مکمل قانون اساسی است، گفت:
من در دفاعیات خود به‌ طور وسیعی بر خود مدیریتی دمکراتیک تأکید نموده ‌و از 6 جنبه آن را مورد بحث قرار داده‌ام، از نظر حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و دفاعی. این موارد را در صورت لزوم می‌توان افزایش داد. در رابطه ‌با هر یک از این موارد می‌توان روزها و هفته‌ها و حتی ماهها صحبت کرد. این کاری نیست که‌ در مدت کوتاهی انجام گیرد.
رهبر ملت کرد ضمن بیان اینکه ‌این تلاشها در اولین فرصت باید آغاز شوند‌، در این رابطه‌2 درخواست داشت. اول آنکه‌ مرکز این اقدامات باید شهر آمد باشد و با تلاشهای ک .ج .د در مورد قانون اساسی خود مدیریتی دمکراتیک هماهنگ گردد. وی افزود که‌ در این مورد می‌توان از بخش خود مدیریتی قانون اساسی سال 1921 و سخنان مصطفی کمال در باره‌ حق خود مدیریتی کردها نیز بهره‌ گرفت.
دوم آنکه‌، تلاشها همراه ‌با نیروهای دمکراتیک در رابطه ‌با قانون اساسی دمکراتیک در مرکز آنکارا انجام گیرند. برای اینکار نیز باید سریعآ جهت قانون اساسی دمکراتیک کنفرانسی تشکیل گردد.
اوجالان تشکیل شوراهای شهر را نیز در راستای مبارزات سازماندهی اساسی پیشنهاد داد. از نظر اوجالان در کردستان ابتدا می‌توان در تمامی شهرها شوراها را ایجاد و در درون آن نیز می‌توان تشکلهای جامعه‌ مدنی، صنعتگران،اصناف، جوانان، زنان و تمامی اقشار و نمایندگان آنان را جای داد.
اوجالان به‌ مناسبت برگزاری هفتمین کنفرانس کردی در پارلمان اروپا، خطاب به ‌کشورهای اروپایی چنین پیامی داد:
طی 150 سال در این خاک، با سیاستهای خود زمینه‌ قتل عام 4 ملت را فراهم نمودید، آزادی خلقها را قربانی منافع اقتصادی خود کردید، با سیستم حاکم در ترکیه ‌به‌ توافق رسیدید، این سیاستها حل و چاره‌ مسئله ‌نبودند. در این مورد اروپا مسئول است، شما باید با این سیاست خود برخورد کنید، در غیر این صورت قادر نخواهید بود در مقابل تاریخ پاسخگو بوده‌ و خود را از مسئولیت این قتل عامها رها سازید.
اوجالان در پایان، به ‌تمام کسانیکه‌ نگران او هستند و به ‌ویژه‌ مردم درسیم درود فرستاد

www.lorabad.com ارسالی یکی از یاران جنبش رهایی بخش لرستان

قضاوت را در خصوص مطلب فوق به  فرزندان لر وامیگذاریم

تاريخ بروز رساني ( 27 آبان 1389,ساعت 21:03:17 )