چاپ
مقالات
بازدید: 1599
نوشته شده توسط Administrator   
06 شهريور 1387,ساعت 08:42:55

آن روزها ملاقات از پشت شیشه و از طریق تلفن انجام می شد. ملاقات حضوری رو در رو وبه ندرت صورت می گرفت. ملاقات حضوری بدون تقاضای قبلی ممکن بود نشانه اعدام جمشید عزیز باشد که همینطور هم شدجمشید سپهوند متأهل و دارای دیپلم متوسطه بود. در رژیم سابق، در سال ۱۳۵۳ در سن ۱٦ سالگی در رابطه با دکترهوشنگ اعظمی لرستانی(مشهور به چگوارای ایران) دستگیر شد و به جرم "اقدام علیه امنیت ملی" تا سال ۱۳۵۷ در زندان بود. بعد از انقلاب به سازمان چریکهای فدايي خلق ايران پیوست و مسئول دبیرخانه این سازمان شد. درانشعاب این سازمان ابتدا با اکثریت و سپس در زندان منتقد شدید آنان بنابر شهادت همبندانش و همزنجیراتش بود. در انقلاب بهمن در لرستان فعالیت می کرد و در سال ١٣٦٠ به تهران آمد. وی اولین بار در آبان ماه ۱۳٦٠ در مراسم چهلم سیامک اسدیان (اسکندر، چریک فدایی خلق اقلیت که در مهر ماه ۱۳٦٠ در یک درگیری مسلحانه با سپاه پاسداران وکشتن جمع زیادی از پاسداران در شمال ایران کشته شد) دستگیر شد و ۹ ماه در زندانهای خرم آباد و سپس اوین به سر برد.....

مشخصات

سن ۲۸

ملیت ايراني

مذهب بدون باور مذهبي

وضعیت خانوادگی متاهل

تحصیلات ديپلم متوسطه

شغل

مرتبه و موقعیت

مؤسسه یا سازمان چپ انقلابي


مورد حقوقی

تاریخ اعدام ۱ مهر ۱۳۶۴

محل زندان اوين، تهران, ايران

نحوه اعدام تيرباران

اتهامات ارتداد; قیام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی.

در سال ۱۳۴۹ "سازمان چریکهای فدائی خلق ایران"، متأثر از انقلاب کوبا و جنبش چریکی آمریکای لاتین، با ایدئولوژی مارکسیسم - لنینیسم و با اعتقاد به مبارزه مسلحانه شهری، از ادغام دو گروه چریکی مخالف رژیم شاه به وجود آمد. این سازمان بلافاصله پس از انقلاب 1357 به نفی مشی چریکی پرداخت و بر سر حمایت یا عدم حمایت از جمهوری اسلامی و شوروی، منشعب شد. سازمان فداییان خلق (اکثریت) جمهوری اسلامی را انقلابی و ضد امپریالیست دانسته و فعالانه حمایت می‌کرد و هوادارانش همچون حزب توده، با حکومت همکاری می‌کردند. با این وجود در سال ۱۳٦۲ به دلیل اعتقادات سیاسیشان و تمام شدن تاریخ استفاده از آنان هدف حملات و سرکوب جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

دستگیری و بازداشت

 جمشید سپهوند در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳٦۲ در تهران و همراه با همسرش در خانه‌ یکی از دوستانشان دوباره دستگیر شد. پاسداران جمهوری اسلامی آنها را  با خود بردند (همسرش یک سال و نیم بعد آزادشد). محل نگهداری وی در زندان اوین، بند ٢٠٩ بوده است. او از حق داشتن وکیل وهمچنین دسترسی به پرونده محروم بود. بعد از چهار ماه به پدر و مادرش ماهی دو بار اجازه ملاقات داده شد اما سپس قطع گردید. به گفته همبندانش، وی تحت شکنجه های شدید پاسداران قرار گرفته و ازچهره های مقاومت زندان در آن سالها بوده است. بنا به اظهارات همرزمان و همزنجیرانش آثارشکنجه در بدن او مشهود بود وگوشه ای از چشمش ترکیده و دستش نیز آسیب دیده بوده است.

دادگاه

دادگاه رسیدگی به جرائم  جمشید سپهوند در زمستان ١٣٦٣ در زندان اوین تشکیل شد. از جزئیات جلسه دادگاه اطلاعی در دست نیست. پس از دستگیری عده ای از دوستانش، که اطلاعات جدیدی درباره او به مامورین دادند، جمشید سپهوند دوباره مورد بازجوئی و شکنجه قرار گرفت. از این که آیا دادگاه دومی برای رسیدگی مجدد به اتهامات او تشکیل شده بود یا نه اطلاعی در دست نیست.

اتهامات

اتهامات رسمی  جمشید سپهوند دانسته نیست. اما نزدیکانش احتمال می دهند که اتهام وی "عضویت در سازمان فدائیان خلق ایران، مرتد و ملحد بودن و حضور در کردستان  برای اقدامات مسلحانه بوده است".

در شرایطی که حداقل تضمین های دادرسی توسط آخوندها رعایت نمی شود و متهمان از یک محاکمه منصفانه و عادلانه محرومند، صحت جرایمی که به آنها نسبت داده می شود مسلم و قطعی نیست.

مدارک و شواهد

از مدارک ارائه شده علیه متهم اطلاعی در دست نیست.

دفاعیات

از دفاعیات متهم اطلاعی در دست نیست.

حکم

جمشید سپهوند در اول مهر ماه ١٣٦٤ درزندان اوین توسط پاسداران جمهوری اسلامی اعدام شد. روز۳۱ شهریور که خانواده اش به اوین رفته بودند، آنها را با مینی بوس به داخل زندان بردند و اجازه ملاقات حضوری دادند. متهم از آنها پرسید که آیا خواستار ملاقات حضوری* کرده اند. و چون پاسخ منفی بود، فهمید که قرار است اعدام شود. پانزده روز بعد وقتی خانواده اش بار دیگر برای ملاقات وی به اوین مراجعه کردند، مسئولان زندان ساک و وسائلش را تحویل دادند. پس از اصرار و دوندگی بسیار، قطعه ای در بهشت زهرا را به آنها نشان داده و اظهار داشتند که آنجا مکان دفن وی است.

------------------------------------

* آن روزها ملاقات از پشت شیشه و از طریق تلفن انجام می شد. ملاقات حضوری رو در رو و به ندرت صورت می گرفت. ملاقات حضوری بدون تقاضای قبلی ممکن بود نشانه اعدام باشد.

تاريخ بروز رساني ( 07 شهريور 1387,ساعت 09:18:08 )