چاپ
اخبار
بازدید: 1893
نوشته شده توسط atabak   
19 خرداد 1388,ساعت 16:25:33

اعتراضاتی که پس از اظهارات توهین آمیز محمد خاتمی به ترکها در شهرها و دانشگاههای آذربایجان به وقوع پیوست سبب موج جدید دستگیری فعالین مدنی آذربایجانی شده است

اعتراضاتی که پس از اظهارات توهین آمیز محمد خاتمی به ترکها در شهرها و دانشگاههای آذربایجان به وقوع پیوست سبب موج جدید دستگیری فعالین مدنی آذربایجانی شده است.

در روز۲۴ اردیبهشت ۸۸(۱۴ می ۲۰۰۹)، ويدئویی در اينترنت انتشار يافت که در آن خاتمي رئیس جمهور سابق ایران در حاليکه در میان جمعي از سياستمداران اصلاح طلب ایران نشسته است طی سخنرانی اش آذربایجانیها را تحقیر می نماید.در ميان حاضرین در این جلسه تعدادی از روحانيون برجسته و همچنین نزدیکان میرحسین موسوی کانديدای رياست جمهوري نیز حضور داشته اند که همگي به جوک هاي نژاد پرستانه ميخنديدند و يا در همراهي با گوينده مطالبي نيز اضافه ميکردند.

حمایت محمد خاتمی و اصلاح طلبان حاضر در آن جلسه از میرحسین موسوی کاندیدای ریاست جمهوری ایران باعث اعتراضاتی به هنگام سخنرانی و سفرهای انتخاباتی موسوی شده است که این اعتراضات با ضرب و شتم معترضین و دستگیریهای گسترده منتقدین توسط نیروهای امنیتی ایران سرکوب شد.

در جریان این اعتراضات بالغ بر ۱۰۰ نفردر شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، مشگین شهر، میاندوآب و دیگر شهرهای آذربایجان بازداشت شده اند که از این میان تنها اسامی ۳۵ نفر از بازداشت شدگان تا کنون مشخص شده است و بازداشت شدگان از داشتن وکیل و حق ملاقات با خانواده محروم هستند و اکثر آنها به هنگام بازداشت ضرب وشتم شده اند.

این فعالین خواهان احترام و عدم توهین به اتنیکشان و اعاده حقوق زبانی آذربایجانیها از سوی حکومت ایران هستند.

بنا به گزارشات رسیده به انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران(آداپ)عسگر قدیمی(دانشجوی دانشگاه تبریز)، حامد حسن زارع(دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز)، جهانبخش بخت آور و نادر بخت آور از فعالان آذربایجانی در تبریز که ۴ خرداد ۸۸ در میتینگ انتخاباتی میر حسین موسوی در استادیوم باغشمال تبریز بازداشت شده بودند، روز سه شنبه ۱۲ خرداد ۸۸ به قید وثیقه آزاد شده اند اما از میان دستگیر شدگان در حین این سخنرانی آرمين شاکران واهي، فرید باقرزاده، علی ایمانی، مهدی ایمانی، بابک مینقی، علی صادقی و عبدالله صدوقی همچنان در بازداشت به سر می برند.

علاوه از این نیروهای امنیتی در تبریز روز ۲ خرداد علی و رسول و ایرج و غلام بدلی را بازداشت نمودند که از این میان غلام بدلی به قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

از سویی دیگر، از دیگر بازداشت شدگان این اعتراضات می توان به بازداشت شدگان در روز یک خرداد ۸۸ و در جریان راهپیمای خانوادگی در پارک ائل گولی تبریزاشاره کرد که به دنبال سر دادن شعارهایی در رابطه با حقوق زبانی آذربایجانیها و اعتراض به توهین سید محمد خاتمی به ترکها نیروهای امنیتی به سمت شعار دهندگان حمله کردند که در این میان تعداد زیادی از این افراد بازداشت و مجروح و به مکان نامعلومی منتقل شده اند که از جمله بازداشت شدگان می توان به علیرضا فرشی (استاد دانشگاه)، فردین ، مرتضی و حکم مرادپور،علی اسلامی، اصغر چمنی، بایرام خالق زاده، سجاد قاراباغلی و وحید آقاجانی و همسرش سحر فتحی به همراه هاله فتحی اشاره کرد. وحید آقاجانی و همسرش سحر فتحی به همراه هاله فتحی پس از چند ۳ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شدند اما بقیه همچنان در بازداشت به سر می برند که از این میان وضعیت فردین مرادپور که در جریان این در گیریها زخمی شده و اکنون در بازداشت است وخیم گزارش می شود.علاوه از این از وضعیت وحید علیزاده، اکبر محمدی و قادر همتی که در جریان حمله نیروی انتظامی بشدت مجروح شده بودند اطلاعی در دست نیست.

در ارومیه نیز اعتراضاتی در روز ۲ خرداد و در مقابل ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به وقوع پیوست که در جریان آن عده ای بازداشت شدند که از این میان فرشید عدلی(دانشجوی دانشگاه ارومیه)، حامد بی رنگ و محمدی دانشجوی آموزشکده فنی اورمیه در میان بازداشت شدگان بودند که فرشید عدلی پس از دو روز بازداشت موقت آزاد شد.

علاوه از این بدنبال پخش گسترده اعلامیه های در سطح شهر مشگین شهر ماموران اداره اطلاعات مشگین شهر آیدین ذاکری، منصور سیفی و فردین نوبخت سه تن از فعالین آذربایجانی در این شهر را بازداشت کردند.مطالب مندرج در این اعلامیه ها حول حقوق زبانی آذربایجانیها و محکومیت توهین مسئولین حکومت جمهوری اسلامی و بخصوص سید محمد خاتمی به ترکها بوده است.این فعالین روز چهارشنبه ۱۳خرداد ۸۸ پس از بازجویی های اولیه در اداره اطلاعات مشگین شهر جهت ادامه بازجویی به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شدند.

همچنین در جریان اعتراضاتی که روز دوشنبه ۱۱ خرداد ۸۸ و در جریان سفر میرحسین موسوی و سخنرانی وی در اردبیل روی داد عده زیادی بازداشت شده اند که از هویت بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.در جریان این سفر شهر اردبیل چهره ای شبه نظامی به خود گرفته بود و میرحسین موسوی تحت تدابیر شدید امنیتی وارد این شهر شد.

همزمان با این بازداشتها علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه شنبه ۲ ژوئن در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اتهام این بازداشت شدگان را اقدام علیه امنیت ملی و نگهداری اسلحه عنوان کرد اما از ادامه توضیحات بیشتر در این رابطه خودداری کرد. این اتهامات در حالی مطرح می شود که طی ماههای اخیر درگیری مسلحانه ای که در طی ماههای اخیر به وقوع پیوسته باشد و این ادعا را ثابت کند وجود ندارد.

بازداشت شدگان اخیر همگی از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده اندو اکثرا در هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرقته اند

منبع خبر : ساوالان سسی