چاپ
اخبار
بازدید: 670
در کوبا یکی از حقوق اساسی اولیه، یعنی حق زندگی، بهتر از اکثر کشورهای جهان تحقق یافته، با توجه به موفقیت سیستم بهداشت دولتی در مبارزه با همه گیری کرونا، حتی مخالفان سیستم حاکمیت کمونیستی کوبا که در بیان عقاید خود برخلاف حکومت مافیای جمهوی اسلامی از اعدام و شکنجه نمیترسند نیز نمی توانند این حقیقت را کتمان کنند.
وقتی صحبت از حق آموزش،یکی از حقوق بشر مندرج در ماده ۲۶ اعلامیه جهانی سازمان ملل متحد می شود،کوبا درمقایسه جهانی پیشتاز است.حق کارو حق مسکن یا حقوق برابر زن و مرد در کوبا نه تنها در قانون اساسی که با رای مردم مشروعیت یافته است؛اینها نه تنها تثبیت شده هستند، بلکه در زندگی روزمره نیز امری مسلم به حساب می‌آیند.
مانند کشورهای اروپائی کسی در کوبا کابوس اخراج از سرپناهش را نمی‌بیند،آنهم فقط به این خاطر که دلالان تصمیم گرفته اند اجاره بها‌ی خانه اش را آنقدر بالا ببرند که از توان پرداختش نداشته باشد.
اگر در کوبا به مردم بگویید کارمندان زن در آلمان برای کار مشابه هنوز هم ۱۸ درصد کمتر از مردان حقوق دریافت می‌کنند فقط ناباورانه سر افسوس تکان میدهند!
 
در حالی که طبق گزارش یونسکو،سال گذشته ۱۳ درصد از جمعیت جهان، معادل حدود ۷۵۵ میلیون نفر،بی سواد بودند،این جزیره ای سوسیالیستی اولین کشور در قاره آمریکا بود که ۶۰ سال پیش به لطف یک برنامه توانمند آموزشی از بی سوادی رهایی یافت.این موفقیت بزرگ بی مثال تا امروز می‌باشد.
فیدل کاسترو،رهبرانقلاب دردسامبر۱۹۶۱،با آوردن یک دلیل ساده این کمپین موفق را به تصویر کشید،اودرآن زمان،گفت: 
«این سوسیالیسم است.»
کوبا به عنوان الگو -۶۰ سال از پیروزی کوبا بر بیسوادی میگذرد
حزب کمونیست کوبا،انتخاب گابریل بوریک را به عنوان رئیس جمهور شیلی که یک پیروزی تاریخی مردمی بود،به گرمی تبریک گفت.
پیروزی «گابریل بوریک» رئیس‌جمهوری منتخب شیلی،فراتر از مرزهای جغرافیایی این کشور ساحلی باریک و بلند آمریکای جنوبی،انگیزه‌ای جدی برای تجدید قوای جبهه چپ و نفی افراط‌گرایی در پهنه وسیع آمریکای لاتین خواهد بود.
فراتراز نگرانی‌های گوشه و کنار جهان از شیوع چهره جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون به عنوان درد مشترک جهانی و مسائل و دغدغه‌های خاص هر یک ازکشورها،شاید نسبت دادن عنوان شادمان‌ترین مردمان جهان به ساکنان شیلی،دست‌کم در حدود ۴۸ ساعت گذشته، ادعای بیراهی نباشد.
پیروزی این رئیس‌جمهوری چپگرا، آغازگر دوره‌ای جدید از حکمرانی نیروهای مترقی همزمان با سد شدن راه جبهه راستگرای افراطی در شیلی خواهد بود.
 از طرفی،این پیروزی پس از تثبیت قدرت دنیل اورتگا در نیکاراگوئه و روی کارآمدن «سیومارا کاسترو» در هندوراس به منزله کوتاه شدن دست راستگرایان و تقویت قدرت چپ گرایان در پهنه وسیع آمریکای لاتین و کارائیب محسوب می‌شود.
تقویت نفوذی که در صورت کاندیداتوری و پیروزی « لولا داسیلوا » در انتخابات سال آینده برزیل، محفل کشورهای چپگرای این منطقه را برجسته تر خواهد کرد.
چرا کوبا معجزه مراقبت بهداشتی خود را به فقرای جهان صادر می کند
کوبایی ها می گویند به این دلیل مراقبت های بهداشتی را در اختیار فقرای جهان قرار می دهند، که قلب های بزرگی دارند. اما در عوض چه چیزی دریافت می کنند؟
عمر آنان تقریبا از همه آمریکای لاتینی ها طولانی تر است . تقریبا همه واکسینه شده اند و بلاهایی که بر سر فقرا می آید، مانند بیماری های انگلی، سل، مالاریاو حتی ایدز، یا بسیار نادراند و یا اصلا وجود ندارند. همه می توانند با صرف هزینه ای اندک در محله خود تحت نظر پزشک باشند.
سیستم درمان کوبا،با صرف هزینه ی بسیار کم ، مردم را به اندازه ی مردم ثروتمندترین کشورها، سالم نگه می دارد. به علاوه، کوبا ،امروزه صدور سیستم خود به جوامع محروم جهان، از جمله به جوامع محروم ایالات متحده را آغاز کرده است.
ماجرای اهداف سیستم پزشکی کوبا به شدت از مردم آمریکا پنهان نگه داشته می شود، چرا که سیاست های به جا مانده از دوران جنگ سرد مانع دسترسی به اطلاعات و درک حقایق می شود.
سرمایه گذاری کوبا، درانترناسیونالیسمِ آموزش وبهداشت است
سرمایه گذاری مافیای جمهوری اسلامی ، درانترناسیونالیسمِ جنگ افروزی است
گابریل بوریک رئیس‌جمهوری منتخب شیلی


پیروزی گابریل بوریک در انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی
علاوه‌بر انتخاب رییس‌جمهور،شیلیایی‌ها ۱۵۵نماینده و ۲۷سناتور از ۴۳نفر را نیز انتخاب کردند. جامعه شیلی که روزهای اخیر شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود،توانست با انتخاب «گابریل بوریک» نامزد ائتلاف چپ،یکی از سرنوشت‌سازترین اوضاع سیاسی بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده مس جهان را تعیین کنند.
«پدرو کاسلیلو»،رییس‌جمهور چپ‌گرای پرو درصفحه توییتربه انتخابات شیلی واکنش نشان داد و نوشت: 
«به دوست خوبم گابریل بوریچ پیروزی شما را تبریک می‌گویم.» «پیروزی که به دست آورده‌اید ازآن مردم شیلی است و ما آن را با مردم آمریکای لاتین که می‌خواهند در آزادی،صلح، عدالت و عزت زندگی کنند،به اشتراک می‌گذاریم.
«اوو مورالس»، رییس‌جمهور پیشین بولیوی هم در واکنش به پیروزی گابریل بوریچ در انتخابات ریاست‌جمهوری در پیامی به او و مردم شیلی تبریک گفت.
 «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رییس‌جمهوراسبق و چپ‌گرای برزیل در پیامی درباره انتخابات شیلی، آن را «یک پیروزی دیگر برای یک نامزد دموکراتیک و مترقی در آمریکای لاتین‌مان» توصیف کرد.
____
ارسالی یاران جنبش رهایی بخش لر جهت درج در سایت .
www.lorabad.com