چاپ
اخبار
بازدید: 459

یک جنبش «مردمی، عمیق، مداوم و شجاعانه» وجود دارد که به نظر نمی‌رسد، ضعیف شود.  در طرف دیگر، رژیمی وجود دارد که از خشونت به‌طرزی «وحشیانه» استفاده می‌کند

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه در پاریس گفت که «نقش او این نیست» که اصطلاحی را برای توصیف آن‌ چه در ایران اتفاق می‌افتد، پیدا کند.



این دیپلمات برجسته دولت آمریکا می‌گوید که یک جنبش «مردمی، عمیق، مداوم و شجاعانه» وجود دارد که به نظر نمی‌رسد، ضعیف شود. به‌گفته مالی، در طرف دیگر، رژیمی وجود دارد که از خشونت به‌طرزی «وحشیانه» استفاده می‌کند و آمریکا این خشونت را محکوم و عوامل آن را تحریم می‌کند.

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین افزوده که «این صفحه از تاریخ ایران را، خود ایرانی‌ها می‌نویسند.» او‌ بر این باور است که چنین صفحه‌ای در تاریخ، در «واشنگتن، بروکسل، پاریس یا لندن» نوشته نخواهد شد.

مالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «کشورهای غربی، برای بازگرداندن اتباع ایرانی و در نحوه برخورد با «سیاست گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی، یک سیاست هماهنگ ندارند.»

کنشگران مدنی بر این باورند که در حال حاضر در حدود بیست و چهار شهروند کشورهای غربی، با استراتژی «گروگانگیری» جمهوری اسلامی و با هدف «به‌دست آوردن پول یا آزادی زندانیان ایرانی از زندان‌های غرب» در ایران بازداشت هستند.

مالی به خبرنگاران گفته‌ است که موضوع زندانیان خارجی در ایران، یک «تراژدی مشترک» بین ایالات متحده، اروپا و سایر کشورهای جهان است.

او افزود: «خوب است که ما یک سیاست مشترک داشته باشیم، نه‌ فقط برای ایران.»

مالی می‌گوید که این استراتژی باید برای همه کشورهایی که از گروگان‌گیری، استفاده سیاسی یا به عنوان «اهرم مبادله» استفاده می‌کنند، به‌ کار گرفته شود.

رابرت مالی همچنین گفت: «در حال حاضر چنین سیاست مشترکی وجود ندارد و بسیاری از کشورها، به‌صورت جداگانه با ایران برخورد می‌کنند.»

نماینده آمریکا در امور ایران، اظهار امیدواری کرده که روزی در آینده‌ای نه چندان دور، همه این کشورها بتوانند بر سر یک «پاسخ هماهنگ» رسیده و روند کنونی را واقعا متوقف کنند.

مالی که پس از دو ماه تظاهرات بی‌سابقه علیه رژیم ایران، که روابط تهران و غرب را بیشتر از پیش تیره کرده و فرصت‌های دیپلماسی با جمهوری اسلامی را محدود می‌کند، صحبت می کرد، گفت که سه «گروگان» آمریکایی در ایران هستند و ایالات متحده می‌خواهد آنها را «در سریع‌ترین زمان ممکن» بازگرداند.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز در پایان هفته گذشته اعلام کرد که هفت شهروند فرانسوی در ایران زندانی هستند.

بر گرفته از سایت صدای امریکا جهت درج در سایت جنبش رهایی بخش لر www.lorabad.com