بی بی سی فارسی

  1. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن برای دیدار با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به شهر ظهران سفر کرده است. به گزارش رسانه‌های دولتی سعودی، محور این گفتگو «راه‌های افزایش کمک‌رسانی به غزه و چگونگی دستیابی به یک دولت فلسطینی» خواهد بود. آقای سالیوان بلافاصله برای دیدار با بنیامین نتانیاهو به اسرائیل می‌رود. این سفر در حالی انجام می‌شود که بنی گانتس عضو کابینه جنگ اسرائیل با اعلام یک ضرب‌الاجل تهدید کرده است که اگر آقای نتانیاهو طرحی روشن برای نوار غزه بعد از پایان جنگ ارائه نکند، استعفا خواهد داد.
  2. وکیل امیرحسین مقصودلو، معروف به «امیر تتلو» گفت او به «حبس‌های طویل‌المدت و کوتاه‌مدت محکوم شده است و مجازات‌های تکمیلی هم دارد.» مراجع رسمی قضائی این موضوع را اعلام نکرده‌اند. الهام رحیمی‌فر همچنین گفت: «درباره اعتراض به حکم پس از مشورت با موکلم نسبت به این موضوع تصمیم می‌گیریم.»
  3. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در سفر اخیر خود به فرانسه چندین کتاب‌ همراه خود داشت تا سنت مبادله آثار ادبی کلاسیک با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه را زنده نگه دارد و علاقه خود به هنر و ادبیات فرانسه را به نمایش بگذارد.
  4. انتخابات سراسری هند در حال برگزاری است و نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور امیدوار است بعد از پایان شش هفته رای‌گیری در روز اول ژوئن، بتواند برای سومین دوره در قدرت باقی بماند.
  5. اولکساندر اوسیک در یک رقابت تماشایی در عربستان سعودی با شکست تایسون فیوری برای نخستین بار در تاریخ هر چهار کمربند معتبر سنگین‌وزن را به دست آورده و قهرمان بلامنازع بوکس جهان شده است.
  6. مقام‌های محلی طالبان در غور و فاریاب می‌گویند در سیل ویرانگر روز جمعه در این دو ولایت افغانستان «دستکم ۶۸ نفر» کشته شده‌اند. عبدالحی زمان، رئيس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در غور امروز به بی‌بی‌سی گفت تاهنوز روشن نیست که چه تعداد زخمی شده‌اند، براثر بارش شدید باران در روز جمعه، راه‌ها به مناطق سیل‌زده مسدود شده است. عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی حکومت طالبان در فاریاب گفته است سیل در فاریاب جان ۱۸ نفر را گرفته و ۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
  7. یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل سکوت خود را شکسته و انتقاد از سیاست‌های نخست وزیر و رهبر حزب حاکم لیکود را آغاز کرده است؛ حزبی که خود او هم عضوی از آن است.
  8. علی خامنه‌ای براساس یک سنت چندین ساله، در ۲۴ اردیبهشت‌ماه امسال نیز از نمایشگاه کتاب بازدید کرد. در جریان این برنامه ویدئویی از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره کتاب «نان و شراب» منتشر شده که واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.
  9. مردی که به جرم تجاوز در آمریکا زندانی بود و همانجا مرد، به عنوان یک قاتل زنجیره‌ای شناسایی شده است.
  10. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران آمار سقط جنین در این کشور را «نگران کننده» خوانده و از« دستگاه قضائی و دولت خواسته است که در این مورد ورود کنند.» او گفت که «دشمنان به دنبال از بین بردن و تضعیف نهاد خانواده در کشور هستند و در این زمینه سرمایه گذاری‌های بسیاری کرده‌اند.»
  11. در پی درگیری‌های شبانه در خیابان های بیشکک، پایتخت قرقیزستان، پلیس ضد شورش دیشب در خیابان‌ها مستقر شد. بر اساس گزارش‌ها این درگیری‌ها ظاهرا بین مردم محلی و اتباع خارجی رخ داد.
  12. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که روسیه احتمالا حملات خود را در شمال شرق اوکراین در پی دستاوردهای اخیرش در نزدیکی شهر خارکیف، افزایش دهد.
  13. نرگس محمدی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل که اکنون در زندان اوین تهران محبوس است اعلام کرده است که فردا «به اتهام تبلیغ علیه نظام و به دلیل اعتراض به تعرض جنسی به زنان» محاکمه خواهد شد.
  14. سازمان‌های حقوق بشری گزارش داده‌اند که در ساعت‌های آغازین روز شنبه در ایران، حداقل پنج نفر در زندان مرکزی ارومیه در ارتباط با جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند. یکی از اعدام‌شدگان، پروین موسوی است که انتقالش به سلول انفرادی برای اعدام، به شورش در بند زنان انجامیده بود. گزارش‌هایی از حداقل چهار مورد اعدام دیگر در سلماس، نیشابور، قزوین و قم هم منتشر شده است.
  15. هزاران معترض حامی فلسطینیان روز شنبه در مرکز لندن راهپیمایی کردند و خواستار برقراری آتش‌بس در غزه شدند.
  16. حدس می‌زنید گران‌قیمت‌ترین برگ دستمال کاغذی چقدر ارزش دارد؟ شاید باورتان نشود ولی ۹۶۶ هزار و ۲۵۰ دلار قیمتی است که یک کلسیونر برای یک برگ دستمال‌ کاغذی که بر آن اولین قرارداد مسی با باشگاه بارسلونا نوشته شده است، پرداخته است.
  17. تصاویر ماهواره‌ای از مناطق سیل‌زده در بغلان در شمال افغانستان نشان می‌دهند که در مسیر سیل همه‌چیز زیر گل و لای سیلاب رفته‌اند.
  18. آواز بوقلمون («زبان بین المللی») ساخته متیو رانکین که در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد، یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های امسال است از فیلمسازی کانادایی که عاشق ایران و زبان فارسی است و حالا در فیلم غریبش یک ایران در دل کانادا بنا کرده که سه شهر مختلف را به هم پیوند می‌زند: تهران، مونترال و وینیپگ.
  19. دیدار رسمی هفته پیش ولادمیر پوتین از چین نمایش اقتدار بود. فرصتی بود برای رئیس‌جمهور روسیه که به دنیا نشان دهد که متحدی قدرتمند پشت سر خود دارد.
  20. پژوهشگران کشف کرده اند که در کنار محل احداث اکثر اهرام مصر شاخه رود نیل جریان داشته و از آن برای نقل و انتقال اقلام سنگین مانند بلوک های سنگی استفاده می شده است.