تلاش مردم لر عراق برای معرفی خویش به عنوان «قوم لر» و پیگیری حق خویش برای تثبیت «اقلیم لرستان» در قوانین اساسی و عمومی کشور عراق در سالهای اخیر رونق روزافزون گرفته است، سالهاست که برادان کرد و حاکمان عرب این مردم را نادیده گرفته اند و اینک فضای بازتر عراق پس از صدام به این مردم و نسل جوان ایشان فرصت تنفس داده است.شناختن ایشان بر ما واجب است چراکه لرهای عراق بخشی از هویت، تاریخ و فرهنگ لرستان هستند.
با وجود امکانات کم و کاستی های بسیار برای فعالیت اینترنتی در مناطق لرنشین عراق شبکه اینترنت فضای نسبتا مساعدی برای رشد جنبش مردم لر عراق فراهم آورده است. در این گزارش و گزارشهای آتی به معرفی برخی از این وبگاههای غالبا عربی زبان خواهیم پرداخت.

فاروق ملکشاهی معتقد است: لرستان عراق شامل شهرها و شهرستانهای بدره، مندلی و خانقین است که در فی مابین دو استان واسط و دیالی عراق می باشند.
اما کسانی هم هستند که به آرمان تشکیل «لرستان عراق» به دیده استهزاء می نگرند و در سایت لورستان الغربیه چنین اظهار نظر می کنند: اگر کردهای فیلی بتوانند «اقلیم لرستان» را تشکیل دهند گرسنگی آنها را می کشد! چه می خورند؟ خرمای مندلی؟ (لینک اظهار نظر)
حتی اگر این جنبش مردم لر عراق ارتباط مستقیمی با ایران و مردم لرستان نداشته باشد لازم است ما لرها نسبت به فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی این همتباران و هم زبانان بی تفاوت نباشیم.
در حال حاضر زبان لری (گویشهای مختلف لکی، کلهری، ملکی یا ملکشاهی و..) در عراق به سرعت به همامن سرنوشتی دچار می شوند که زبانهای لری ایران با ان دست و پنجه نرم می کند، امروزه زبان لرهای عراق از یکسو تحت تاثیر سالها آموزش رسمی عربی پیش به سوی تعریب می تازد و از سوی دیگر در رقابت با گویشهای کردی شمال عراق نمی تواند جایگاهی بیابد (مطلبی در همین زمینه).
اگر کردهای فیلی بتوانند «اقلیم لرستان» را تشکیل دهند گرسنگی آنها را می کشد! چه می خورند؟ خرمای مندلی؟
با توجه به اینکه گویشوران لر در عراق از نظر جمعیت قابل مقایسه با لرزبانان ایران نیستند به نظر می رسد همکاری و تبادل نظر و آشنایی مردم لر زبان عراق بیش از هرچیز به این مردم در بیشتر شناختن خویش کمک نماید، از سوی دیگر شناختن ایشان توسط نویسندگان و فعالان اهل قلم ایرانی نیز امری لازم است چراکه ایشان به هر حال بخشی از تاریخ، فرهنگ و قومیت ما هستند.
نشریه اینترنتی لور در راستای فتح بابی برای گفتمان متقابل در وهله ی نخست به معرفی سایتها و وبلاگهای لرهای عراق (کردهای فیلی و شیعه عراق) خواهد پرداخت.
در وهله های بعد تلاش خواهیم داشت به معرفی این مردم به زبان فارسی کمک کنیم و همانطور که می کوشیم متونی از منابع لرشناسی منتشر شده در داخل ایران به عربی ترجمه کنیم.
در این راستا هم از همکاران و فعالان لر ایرانی و هم برادران همتبار عراقی درخواست همکاری و همراهی و همفکری داریم.

سایت لورستان الغربیة

سایت لرستان غربی همانطور که از عنوانش پیداست آرمانش را تشکیل لرستان عراق می داند، «فاروق فیلی» مدیر این سایت با گردآوری اخبار و مقالاتی در این زمینه توانسته است گنجینه قابل توجهی از این فعالیتها به دست دهد.
در سایت لورستان الغربیه مطالب به سه دسته تقسیم شده اند: اخبار، مقالات و المساهمات که موضوع اخیر به معنی کامنتها و اظهار نظرهای کوتاه کاربران سایت می باشد و شما نیز می توانید از این طریق اظهار نظر کنید.
همچنین می توانید به آرشیو مقالات و اخبار نیز مراجعه نمائید.
در ادامه به پیشنهاد چند مقاله و چند عنوان خبری از این سایت بسنده می کنیم، با گشت و گذار بیشتر در این وبگاه خواهید توانست مقالات و اخبار بیشتری دریافت کنید.

فاروق ملکشاهی: غرب لورستان هو منطقة الاكراد الفيلية في العراق

تقع منطقة لورستان على جانبي الحدود العراقية الايرانية، قسمها الشرقي وهو القسم الكبير يقع في ايران والقسم الغربي وهو المنطقة المكونة من ثلاثة اقضية (بدرة مندلي وخانقين) مع نواحيها فيقع في محافظتي واسط وديالى العراقيتين..

دکتر عبدالستار: اللور في كتابات مينورسكي... ملاحظات واشارات:
يقول مينورسكي: ( ان اللور قوم من الشعوب الايرانية يعيشون في الجبال الجنوبية الغربية لبلاد فارس ) وهو بهذه العبارة فصل دون قصد بين اللور والشعب الكردي ، اذ اضاف اللور الى الشعوب الايرانية ، وكان الانسب ان يقول ان اللور قوم من الشعب الكردي ، لان مصطلح الشعوب الايرانية مصطلح فضفاض ، تدخل فيه قوميات وشعوب مختلفة ، وهي ترتبط من خلال مجموعة اللغات الهندو ايرانية ، ومن ضمنها اللغة الكردية بلهجاتها المختلفة.

بلاد اللور:
وصلنا إلى مدينة أيذج وتسمى أيضا مال الأمير ، وهي حضرة السلطان أتابك وعند وصولي إليها اجتمعت بشيخ شيوخها العالم الورع نورالدين الكرماني ، وله النظر في كل الزوايا وهم يسمونها المدارس والسلطان يعظمه ويقصد زيارته وكذلك ارباب الدولة وكبراء الحضرة يزورونه غدوا وعشيا ، فأكرمني وأضافني وأنزلني زاوية تعرف باسم...
اللهجة الفيلية وأشكال جديدة لتغييب الكرد الفيلية

فرحنا حينما سمعنا الصوت الكردي في الفضائيات بكافة اللهجات عدا لهجة البدبختية من الكرد الفيلية... فرحنا حينما سمعنا العربية والتركية وفرحنا حينما سمعنا الكلدانية والاشورية وووو...وما اعرف يمكن التايلندية وخاصة إن سعر الرز بدأ بالارتفاع في الأسواق العالمية

السيد كلمامي المحترم: كلهرستان ولورستان:

فانا اعتقد ان كلهرستان هي جزء من ارض لورستان كما هي لورستان كلها جزء من ارض كوردستان

مطلب فوق الذکر تنها و تنها در حد یک خبر است و سایت جنبش رهائی بخش لرستان قضاوت را به عهده مراجعه کننده به مطلب است 

www.lorabad.com