اگر ایران وارد جنگ یمن شود، مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

وزرای امور خارجه کشورهای عرب، روز پنجشنبه در اجلاسی اضطراری در شرم الشیخ در مصر شرکت کردند، و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز از طریق ارتباط ویدیویی با آنها گفتگو، و از عملیات نظامی آن کشورها در یمن دفاع کرد.

 

« حمله هوایی عربستان و متحدانش به مواضع حوثی ها در یمن»
http://ir.voanews.com/content/article/2694910.html

هواپیماهای نظامی عربستان روز پنجشنبه حمله هوایی جدیدی را علیه نیروهای حوثی در یمن آغاز کردند. دیگر کشورهای عرب متحد عربستان در خلیج فارس نیز در این عملیات شرکت دارند. آنها قصد دارند از عبد ربه مصنور هادی، رئیس جمهوری یمن حمایت کنند.

آقای هادی پس از آنکه نیروهای حوثی صنعا، پایتخت یمن را تصرف کردند از قدرت کناره گیری کرد، اما پس از آنکه به عدن گریخت، خود را بار دیگر رئیس جمهوری یمن خواند.

مقامات می گویند کمپین حملات هوایی به رهبری عربستان اواخر روز چهارشنبه آغاز شد و هدف آن تاسیسات نظامی است که حوثی ها تصرف کرده اند.

اردن، مصر و سودان نیز تایید کرده اند که در این عملیات شرکت دارند و پاکستان نیز گفته درخواست یمن برای اعزام نیرو را بررسی می کند.

خبرگزاری دولتی عربستان گفت مراکش نیز وعده داده است در عملیات علیه نیروهای شیعه حوثی شرکت کند.

شبکه العربیه، متعلق به عربستان سعودی گفته این کشور ۱۵۰ هزار نیرو و ۱۰۰ هواپیمای جنگی برای جنگ با حوثی ها اختصاص داده است.

در همین حال، ایران و سوریه اقدام عربستان را محکوم کرده اند. ایران اقدام عربستان را یک تجاوز خواند که باعث پیچیده تر شدن بحران یمن می شود.

هوشنگ حسن یاری، کارشناس امور نظامی کالج سلطنت نظامی کانادا می گوید اگر ایران وارد جنگ یمن شود، مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

وزرای امور خارجه کشورهای عرب، روز پنجشنبه در اجلاسی اضطراری در شرم الشیخ در مصر شرکت کردند، و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز از طریق ارتباط ویدیویی با آنها گفتگو، و از عملیات نظامی آن کشورها در یمن دفاع کرد.

بنا به گزارش ها، حامیان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن نیز با حوثی ها برای سرنگون کردن عبد ربه منصور هادی همکاری می کنند.

اما کاخ سفید تاکید کرده است آقای هادی هنوز رهبر یمن است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: «آمریکا معتقد است که آقای هادی رئیس جمهوری مشروع یمن است، و ما شاهد اقدامات حوثی ها و طرفداران آقای صالح برای افزایش هرج و مرج بوده ایم.»

سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا نیز گفت واشنگتن با آقای هادی در تماس است و عکس العمل ریاض را نیز کاملا درک می کند. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «با عربستان سعودی و شورای همکاری خیلج فارس از نزدیک همکاری می کنیم، تا انتقال سیاسی آرام در یمن را میسر کنیم. با توجه به نزدیکی جغرافیایی عربستان و جمهوری یمن، نگرانی ریاض از بابت نا آرامی های فراینده در کشور همسایه اش، کاملا قابل درک است.»

برندا مهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به حوثی ها توصیه کرد تا ضمن متوقف کردن پیشروی های نظامی خود به میز مذاکره بازگردند.

روز چهارشنبه سفیر عربستان در آمریکا گفت عربستان سعودی به همراه یک ائتلاف نظامی نیروهای خود را وارد درگیری های داخلی یمن بر علیه شبه نظامیان حوثی خواهد کرد.

کاخ سفید گفت آمریکا برای فراهم کردن حمایت های پشتیبانی و اطلاعاتی با ائتلاف تحت رهبری عربستان هماهنگی می کند.

عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن تاکید کرد «این عملیات برای دفاع و پشتیبانی از دولت قانونی یمن بر علیه نیروهای تندرو حوثی که در حال گرفتن کشور هستند، انجام می‌گیرد.»

آقای الجبیر هم چنین تاکید کرد، این عملیات به صورت هوایی خواهد بود و تمامی مناطق یمن را پوشش خواهد داد. همچنین او تاکید کرده است عملیات تا هر زمان نیاز باشد انجام خواهد پذیرفت و محدودیت زمانی نخواهد داشت.

سفیر این کشور اضافه کرد نمی خواهد به جزییات این عملیات پشتیبانی بپردازد، اما آنها مشورت های لازم را با سایر کشورها به خصوص ایالات متحده انجام داده‌اند و از نتیجه این مذاکرات و مشورت خرسند هستند.

«ما در وضعیتی هستیم که یک گروه شبه نظامی کنترل موشک‌های بالستیک، سلاح‌های سنگین و نیروهای هوایی را در دست دارد و با این وضعیت که پیش می‌رود تحمل حوثی‌ها ممکن نیست.»

سفیر عربستان سعودی در آمریکا در بخشی دیگر تاکید کرد، دولت قانونی یمن در یک روند سیاسی با حمایت جامعه جهانی به قدرت رسیده است و به هیچ گروه شبه نظامی خارجی اجازه دخالت در امور این کشور داده نخواهد شد.

انتشار خبر عملیات نظامی عربستان و متحدانش در یمن باعث افزایش جهانی قیمت نفت شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام برنت روز پنجشنبه ۴ درصد افزایش یافت و به بشکه ای ۵۹ دلار نزدیک شد.