زلزله کرمانشاه، نه نخستین زلزله در ایران و نه آخرین آن است و این حادثه طبیعی که امکان پیش بینی آن وجود ندارد هر از گاهی سبب وارد آمدن خسارت‌هایی در گوشه و کنار کشور می‌شود اما آیا زنگ خطرهایی را که این زلزله‌ها به صدا درمی آورند می‌شنویم؟

به گزارش ایرنا، زلزله‌های فاجعه بار رودبار، بم و کرمانشاه نشان می‌دهد که کشور ایران یکی از مناطق زلزله خیز جهان است و این امر ضرورت چاره اندیشی برای کاهش خسارت‌های ناشی از آن را بیشتر می‌کند.
وجود سازه‌های قدیمی و غیرایمن در مناطق شهری و روستایی و تکرار قصه غم انگیز جان باختن تعداد زیادی از هموطنان، بی خانمانی و ده‌ها مشکل برای هزاران انسان در زلزله غرب کشور زنگ خطری برای سامان بخشیدن به وضعیت کنونی واحدهای مسکونی فرسوده کهگیلویه و بویراحمد است.

**
وجود بیش از 2 هزار هکتار بافت ناکارآمد در کهگیلویه و بویر احمد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه بویر احمد با بیان اینکه 2 هزار و 83 هکتار بافت ناکارآمد در این استان وجود دارد گفت: از این رقم 38 هکتار در بافت تاریخی، یکهزار و 170 هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی و 875 هکتار در بافت‌های میانی واقع است.
محمدعلی علیمردانی با بیان اینکه شهر یاسوج با یک هزار و 126 هکتار دارای بیشترین میزان بافت ناکارآمد در استان است گفت: شهر دوگنبدان با رقم 464 و دهدشت 162 هکتاری در رده دوم و سوم قرار دارند.
وی عنوان کرد: محلات زیرتل، معصوم‌آباد، محمودآباد، دولت‌آباد، تل‌زالی، بنسنجان و بازار مرکزی شهر به عنوان مناطق فرسوده یاسوج و بلهزار، نجف‌آباد، شرف‌آباد، مهریان و اکبرآباد سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر مطرح هستند.
علیمردانی گفت: محله های کیامرثی، رادک، سادات و لبنان در شهر دوگنبدان نیز از بافت های فرسوده و خطرآفرین استان است.
در این میان شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد دارای چهار هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در مناطق شهری و چهارهزار و 700 واحد مسکونی در مناطق روستایی است که بازسازی این واحدها در سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

** 
بافت فرسوده گچساران
بافت فرسوده گچساران یکی از بافت‌های درمعرض خطر است که حتی بدون زلزله نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.
بافت فرسوده گچساران به دلیل فرسودگی شدید، در دسترس نبودن خدمات شهری، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی زیادی است.
فرماندار گچساران گفت: بیش از چهار هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان وجود دارد.
عبدالرحیم رحیمی بیان کرد: 20 هزار و 963 نفر در محله‌های فرسوده خیابان کیامرثی، رادک، سادات و لبنان زندگی می‌کنند.

** 
وجود 4700 واحد مسکونی غیرمقاوم در روستاها
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: 65 درصد از واحدهای مسکونی روستایی این شهرستان معادل چهار هزار و 700 هزار واحد نیازمند مقاوم‌سازی است.
حمدالله عباسپور افزود: هفت هزار واحد مسکونی روستایی در گچساران وجود دارد که تاکنون 2 هزار و 300 واحد آن مقاوم سازی شده است.
وی اظهار کرد: 40 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت امسال برای مقاوم سازی 200 واحد مسکن روستایی در اختیار روستاییان این شهرستان قرار داده شد.
عباسپور ابراز کرد: هر فقره تسهیلات 180 و 200 میلیون ریالی بوده که با کارمزد چهار درصد برای مقاوم سازی مسکن روستایی گچساران به متقاضیان پرداخت شد.
عباسپور بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده از سوی بنیاد مسکن تا پایان امسال 400 واحد روستایی این شهرستان مقاوم سازی خواهد شد.
وی گفت: 800 متقاضی روستایی هم اکنون پشت نوبت دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن هستند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران عنوان کرد: متقاضیان برای نوسازی و بهسازی مسکن خود در روستاهای شهرستان می‌توانند تسهیلات ساخت را دریافت کنند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران بر لزوم نهادینه کردن مشارکت مردم برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی و تلاش برای حل مشکل ضمانت‌های بانکی تأکید کرد.
وی یادآوری کرد: توجه به کیفیت ساخت بناها در بحث اقتصاد مهندسی و قیمت تمام شده بنا نیز از اهمیت خاص خود برای برخورداری ساکنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

** 
نوسازی یک هزار واحد مسکونی شهر دوگنبدان
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: یک هزار واحد مسکونی تاکنون در محله‌های بافت فرسوده شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران نوسازی و مقاوم سازی شده است.
طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان که از سال 1387 تصویب شد چندین سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود و در سال 1394 عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد.
غلامرضا تاجگردون افزود: برای نوسازی این تعداد واحد مسکونی بیش از 540 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات نوسازی بافت فرسوده هزینه شده است.
وی ابراز کرد: بیش از پنج هزار و 400 واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر دوگنبدان وجود دارد که بر اساس طرح احیای بافت فرسوده 69 درصد معادل سه هزار و 700 واحد مسکونی تا سال 1398 نوسازی خواهد شد.
تاجگردون تصریح کرد: برای نوسازی این میزان واحد مسکونی بیش از یک هزار و 470 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی ابراز داشت: برای هر یک از این واحدهای مسکونی بهره برداری شده 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت بیان کرد: با توجه به تخصیص تسهیلات بانکی ارزان قیمت، کمک بلاعوض، تخریب رایگان و سایر کمک‌های غیر نقدی، هم اکنون زمان مناسبی برای شروع عملیات بازسازی واحدها از سوی مالکان در جهت ایجاد ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله و سایر رخدادهای طبیعی است.

** 
مشکلات بازسازی بافت‌های فرسوده و روستایی چیست؟
عباسپور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران مشکل اساسی در شتاب بخشی به مقاوم سازی واحدهای روستایی این شهرستان را عدم بازپرداخت اقساط تسهیلات و معوقات بانکی آن از سوی برخی روستائیان عنوان کرد.
وی افزود: تداوم این روند موجب شده بانک‌های عامل سخت گیری زیادی برای پرداخت تسهیلات مورد نظر در این بخش و حتی شمار کاهش مراجعه کنندگان را داشته باشد.
یکی از ساکنان بافت فرسوده خیابان امینی شهر دوگنبدان گفت: به دلیل تنگ بودن معابر بافت فرسوده و اینکه نوسازی خانه‌های وسط و انتهای کوچه نیازمند شروع از طرف مالکان ابتدای کوچه‌هاست نمی‌تواند واحد مسکونی خود را نوسازی کند که این امر نیازمند مشارکت مردم است.
فضل الله عبدی افزود: اینک که با توجه دولت تسهیلات و مشوق‌های خوبی برای نوسازی این واحدها در نظر گرفته شده است شهروندان باید فرصت را مغتنم بدانند و با مشارکت زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده را فراهم کنند.
یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر گفت: سختگیری بانک‌ها مشکل اصلی مردم برای نوسازی واحدهای مسکونی مناطق روستایی است.
عیاض اکبری با اشاره به پایین بودن درآمد مردم مناطق روستایی از مسئولان خواست برای تسریع پرداخت تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی روستاها چاره اندیشی کنند.
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان گفت: کارشناسان شهرسازی، بافت فرسوده دوگنبدان را به دلیل عرض کم و پلکانی بودن معابر و نبود دسترسی به واحدهای مسکونی یکی از نادرترین بافت‌های فرسوده در سطح کشور عنوان می‌کنند و به همین دلیل درصورت بروز هرگونه حادثه، امداد رسانی به برخی از محلات بافت فرسوده این شهر غیرممکن است.
روح الله عمادی افزود: اگر چه با همکاری تمامی دستگاه‌های خدمات رسان در شهرستان گچساران تاکنون بیش از یک هزار واحد فرسوده در این محلات نوسازی و مقاوم سازی شده است اما دیگر شهروندان نیز باید برای نوسازی واحدهای مسکونی خود هرچه زودتر اقدام کنند.
وی از ساکنان بافت‌های فرسوده شهر دوگنبدان در خواست کرد که با توجه به واقع شدن ایران بر روی یکی از دو کمربند بزرگ لرزه خیزی جهان موسوم به 'آلپا' و امکان بروز زلزله‌های مهیب همچون زلزله 21 آبان کرمانشاه و زلزله بم در شهر دوگنبدان هرچه سریعتر نسبت به مراجعه به ستاد بازسازی بافت فرسوده دوگنبدان و شروع عملیات بازسازی واحدهای فرسوده خود اقدام کنند.

** 
لزوم برنامه ریزی برای بازسازی بافت های فرسوده در همه شهرستان ها

در مجموع می توان گفت با وجودی که توجه به بافت فرسوده و خطرآفرین شهرستان گچساران بهتر از گذشته شده است اما نباید از بافت های درمعرض خطر در دیگر شهرستان های استان غافل بود.
بازسازی بافت فرسوده گچساران پیش می رود اما اجرای برنامه های مشابه در شهرهای یاسوج و دهدشت مدیریت بحران های احتمالی آینده را بهتر می کند.
شهر یاسوج با رقمی معادل یک هزار و 126 هکتار دارای بیشترین میزان بافت ناکارآمد در استان است و شهر دوگنبدان با رقم ۴۶۴ و دهدشت ۱۶۲ هکتاری در رده دوم و سوم قرار دارند.
از این رو توجه به این شهرها در سیاستگذاری های مربوط به بازسازی واحدهای فرسوده نیز ضروری به نظر می رسد.
زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌های گسترده‌ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.
بر اساس اعلام مسئولان ، این زمین لرزه تاکنون 484 کشته و بیش از 12 هزار مصدوم داشته است.

ارسالی یاران برای در ج در سایت