آهنگ «سپیده» [با صدای استاد شجریان]، الهام گرفته از آلبوم خلق لر است ، یک روز که با حسین علیزاده در حال تمرین خلق لر بودیم، مرحوم لطفی آمد و گفت با الهام از آهنگ تو یک آهنگ ساخته‌ام به نام «سپیده» ...

 

 

 

خبرگزاری فارس- گروه موسیقی : علی اکبر شکارچی پیشکسوت موسیقی و نوازنده توانای کمانچه در طول فعالیت چندین ساله خود تا به امروز آثاری ماندگار برای ایران زمین خلق کرده است. او در سال 56 در جشنواره موسیقی باربد که مهم‌‌ترین جشنواره آن زمان بود، مقام اول تک‌نوازی کمانچه را کسب کرد. جشنواره‌ای که داورانی چون علی اکبر شهنازی، برکشلی و علی تجویدی داشت. شکارچی همیشه در کنار فعالیت‌های عملی موسیقایی‌اش به آموزش هم بهای بسیاری داده و در تمام این سال‌ها شاگردان زیادی را تربیت کرده است. او به همراه حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی و هوشنگ ابتهاج چند سال در آموزشگاه چاووش تدریس کرده و  چندین سال است که در آموزشگاه شخصی خودش مشغول تدریس است. شکارچی همچنین در خارج از کشور هم کنسرت‌های زیادی را برگزار کرده است. او اولین اجرا در خارج از کشور را حدود سال 73 با حسین علیزاده در چند کشور اروپایی انجام داد و علاوه بر آن در کشورهای نروژ، سوئد، فنلاند، سوئیس، اتریش، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، کلمبیا و استرالیا کنسرت‌هایی را برگزار کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی تفصیلی فارس با یکی از مفاخر موسیقی بومی و اصیل ایران است.

شایعاتی در مورد توقیف آلبوم خلق لر وجود دارد. آیا این موضوع صحت دارد؟

خیر، آلبوم خلق لر اصلا توقیف نشده؛ بلکه به این دلیل که تا آن زمان هیچ کمیته ارزیابی برای تایید تولیدات موسیقی تشکیل نشده بود ما به شوق ارائه اثری انقلابی آنرا همان سال بدون مجوز منتشر کردیم. و تا چندین سال پس از انقلاب هر سال در سالگرد پیروزی انقلاب پخش می‌شد. 

خلق لر بانی تولید یک اثر انقلابی

*آلبوم خلق لر شباهت‌هایی هم به آهنگ معروف «سپیده» ساخته زنده‌یاد لطفی دارد.

بله! به گفته مرحوم محمد رضا لطفی، آهنگ «سپیده» که از سری کارهای چاووش یک و دو و از معروف‌ترین آهنگ‌های انقلاب است، الهام گرفته از آلبوم خلق لر بنده است. یک روز که با حسین علیزاده در حال تمرین خلق لر بودیم، مرحوم لطفی آمد و گفت چند وقت است تمرین‌تان را می‌شنوم و با الهام از آهنگ تو یک آهنگ ساخته‌ام به نام «سپیده».

*صحبت از استاد لطفی به میان آمد اتفاقا چند روز دیگر اولین سالگرد در گذشت این استاد موسیقی ایرانی است.

لطفی استادی به تمام معنا بود و آثاری ماندگار خلق کرد و خیلی به گردن جامعه موسیقی حق دارد. مراسم بزرگداشت لطفی را برادر بزرگش ایرج در گرگان برگزار می‌کند و می‌خواهم با حسین علیزاده قراری بگذارم که اگر امکان داشته باشد مراسمی در تهران برای این استاد بگیریم. مراسم تجلیل و یادواره لطفی باید با شکوه برگزار شود.

*استاد شکارچی چندی است که فعالیت‌های شما در حوزه موسیقی کم‌رنگ شده؛ آیا در حال حاضر کاری در دست دارید؟

بله. در حال تصویر برداری ردیف‌های میرزا عبداله هستیم که برای اولین بار از اجرا با تار به اجرا با کمانچه تغییر می‌کند و حدود سه ماه دیگر منتشر می‌شود. همچنین مشغول نوشتن «متد کمانچه» هستم. این کتاب، اثری برای آموزش کمانچه از مبتدی تا عالی است که در این متد علاوه بر ارائه بسیاری تمرینات برآمده از موسیقی ایرانی، دستگاه ماهور بطور کامل معرفی می‌شود و هنرجو با پرده‌بندی تمام دستگاهها و آوازهای موسیقی ایرانی و بخشی از موسیقی بومی ایران آشنا خواهد شد.

 

گفتگو از علیرضا سپهوند

با سپاس از یاران چنبش رهایی بخش لر گه مطلب فوق الذکر را برای در چ در سایت www.lorabad.com  به دست ما رساندند .