جان‌باختن آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله در پایتخت ایران که در واگن قطار توسط نیروهای سرکوبگر دجار ضربه مغزی شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.تصویری که وبسایت هه‌نگاو از آرمیتا گراوند منتشر کرده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ابتدای گزارش نسبتا مفصل خود در این ارتباط نوشت: «دختر نوجوان ایرانی که هفته‌ها پیش در حادثه‌ای مرموز در متروی تهران [و] در حالی که حجاب نداشت زخمی شده بود، جان باخت.»

سوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است: «زخمی‌شدن گراوند در روز نهم مهر و اکنون مرگ او تهدیدی برای برافروختن خشم عمومی است، به‌ویژه در حالیکه زنان در تهران و دیگر جاها همچنان از قانون حجاب اجباری به نشانه نارضایتی‌شان از [حکومت] دین‌سالار ایران، سرپیچی می‌کنند.»

خبرگزاری رویترز در ارتباط با جان‌باختن آرمیتا گراوند یادآور شده که این گروه‌های حقوق بشری بودند که در ابتدا با انتشار تصاویری از لحظه حادثه، این خبر را علنی کردند.

رویترز در گزارش خود با اشاره به فشارها و مجازات‌های جمهوری اسلامی علیه مخالفان حجاب اجباری و مشخصا اعمال قانون حجاب اجباری در متروی تهران از سوی ماموران جمهوری اسلامی افزوده که دولت ایران آسیب‌دیدن گراوند در نتیجه رویارویی با این ماموران را رد کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به شرایط «مورد مناقشه» حادثه به هنگام از حال رفتن این «نوجوان بدون حجاب» اشاره و یادآور شده حادثه مزبور یک‌سال پس از «مرگ» مهسا (ژینا) امینی به دنبال بازداشت او از سوی پلیس امنیت اخلاقی در تهران و اعتراضات متعاقب سراسری ایرانیان رخ داده است.

این خبرگزاری با اشاره به تصویب قانون «عفاف و حجاب» یادآور شده جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر تدابیر شدیدتری علیه زنان و کسب‌وکارهای خاطی در این زمینه اتخاذ کرده است.

خبرگزاری دویچه‌وله گزارش داده که این دختر ۱۶ ساله پس از زخمی‌شدن در متروی میدان شهدای تهران در بیمارستان بستری شد و به کما رفت و هفته گذشته مرگ مغزی او اعلام شد.

دویچه‌وله در گزارش خود آورده که سازمان‌های مدافع حقوق بشر با اشاره به فشار جمهوری اسلامی به خانواده‌های قربانیان و سابقه پخش اعترافات اجباری صدها نفر، خواستار تحقیقات مستقل کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در این زمینه شده‌اند.

نیویورک‌تایمز گزارش داده حادثه منجر به جان‌باختن خانم گراوند موجب خشم بسیاری از ایرانیان شده زیرا او خیلی جوان بود و در گذشته نیز صدها زن ایرانی به دلیل مخالفت با حجاب اجباری از سوی پلیس امنیت اخلاقی ضرب و جرح شده‌اند.

نیویورک‌تایمز یادآور شده که مقامات جمهوری اسلامی تنها ویدیوی کوتاهی از حادثه منجر به جان‌باختن خانم گراوند منتشر کرده‌اند و از انتشار ویدیوی مربوط به داخل قطار خودداری کرده‌اند.

در گزارش نیویورک‌تایمز آمده که مصاحبه پدر و مادر آرمیتا گراوند که تکرار روایت رسمی جمهوری اسلامی از حادثه بود، به طور گسترده‌ای به عنوان «اعتراف اجباری» قلمداد می‌شود.

بسیاری دیگر از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی از جمله واشنگتن‌پست، گاردین، و العربیه نیز اقدام به بازنشر خبر مربوط به جان‌باختن آرمیتا گراوند به نقل از خبرگزاری‌های مزبور کرده‌اند.

آرمیتا گراوند، دختر نوجوان ۱۶ ساله‌، صبح روز نهم مهر ۱۴۰۲، هنگام حرکت به سمت مدرسه‌، در ایستگاه مترو «میدان شهدای» تهران، به دلیل نپوشیدن مقنعه و رعایت نکردن حجاب اجباری حکومتی، در داخل واگن، مورد حمله یک نیروی «آمر به معروف» قرار گرفت و با هل دادن او، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرد و پس از بی‌هوشی به کما رفت.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز ۱۳ مهر، سخنان دو شاهد را منتشر کرد که می‌گویند آرمیتا گراوند به محض اینکه داخل واگن مترو شد، یک زن مامور حجاب‌ اجباری شروع به مشاجره با او کرد زیرا آرمیتا، دختر ۱۶ ساله، روسری به سر نداشت. یک شاهد به این روزنامه گفت که وقتی آرمیتا به زمین افتاد، هنوز به هوش بود.


همچنین ببینید:

دو شاهد عینی روزنامه گاردین جزییات «حمله فیزیکی» مامور حجاب به آرمیتا گراوند را فاش کردند

عفو بین‌الملل پیش‌تر اعلام کرده بود که به استناد گزارش‌های منتشر شده و با اشاره به شواهد متعدد درباره مخفی‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره، آرمیتا گراوند پس از حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری به کما فرو رفته است.

ارسالی یاران جنبش رهایی بخش لر جهت درج در سایت www.lorabad,com