بررسی اشتراکات فرهنگی،کرد و لر (قسمت دوم)
- توضیحات
- اتابک لرستانی
- مقالات
- بازدید: 1859
به باور شما دلسوزان و انسانهای مسئولیت پذیر در این دوران سخت و برزخی و آتشی که در منطقه جغرافیایی ما برای سوزاندن همه همتبارانمان هر لحظه نزدیکتر میشود ، تمدن ایلام یا کاسیان مربوط به چه کسانی بوده؟ما چه منابعی تحقیقی و پژوهشی در اختیار داریم که نامی از ایلامیان و اتابکان لر در آن نیست؟این همه باستان شناس که از 150 سال پیش در حوضه تمدن ایلامیان مشغول بررسی و تحقیقات هستند و همه ساله در نشریات معتبر دنیا انتشار می یابد .بسیاری در جهت اختلاف افکنی بین کرد ، لرو لک به عنوان اقوام مجزا هستند و دشمنان مشترکمان برای این اینکار دست به هر کاری زده اند -اما غافل از اینکه کوچکترین وجه مشخصه ای که اینها را جدا از هم بکند وجود ندارد از رسومات کلی در عزا و عروسی تا موسیقی گرفته همچنین شکل و شمایل این مردم دقیقا یکسان است -تنها اختلاف اندکی که در این بین مستمسک اختلاف افکن ها است نوع گویش است که آنهم بر می گردد به دوره ای که طوایفی در قسمت شمال لرستان در دست سلسله برزیکانی از کردهای عثمانی اداره می شده اند و گویش لری این طوایف تبدیل به ترکیبی از گویشی لری و کردی شده است .همه مردم لک زبان تا چند دهه گذشته پوششی مانند همتبارانمان یعنی لر بختیاری داشته اند ( تصاویر عهد مشروطه از مردم شمال لرستان گواه این مدعا است از جمله مردان روستاهای محل تولد ما که تا 40یا 50 سال پیش شلواری مانند شلوار بختیاری می پوشیدیم)- هیچ میدانید در کردستان اقلیمی عراق کنونی ، در دانشگاه کرمانجها وسورانیها زبان همدیگر را بخوبی نمی فهمند واززبان سوم برای ارتباط استفاده می کنندوقطعا" اگر اینها داخل یک کشوربودند حالا جنگشان بر سر این بود که ما زبانمان کردی نیست.یا مثلا زبان ایلامیهاوکلهرهای کرمانشاه از لحاظ دستوری با کرمانجی وسورانی فرق دارد .اما عزیزان یاد بگیریم که همه می گویندکرد هستند .ما و کردها با هم برادر و از یک ملت هستیم و به این برادری افتخار می کنیم اما واقعیت تاریخ اینست میان ما تفاوت ایجاد شده است و دلیلش اینکه بخشی زیادی از کردها بیشتر جزء عثمانیها(ترکیه)و بخش عظیمی دیگر در طول تاریخ با اعراب بوده اند و بیشترین اشتراکات فرهنگی را به اجبار با آنها دارند .از شیوه پوشش لباس گرفته تا بیشتر اداب و رسوم عمومی مردمان کرد.زنده باد کرد و زنده باد لر
بررسی اشتراکات فرهنگی«کرد» و «لر» (قسمت اول)
- توضیحات
- اتابک لرستانی
- مقالات
- بازدید: 1940
به باور شما دلسوزان و انسانهای مسئولیت پذیر در این دوران سخت و برزخی و آتشی که در منطقه جغرافیایی ما برای سوزاندن همه همتبارانمان هر لحظه نزدیکتر میشود ، تمدن ایلام یا کاسیان مربوط به چه کسانی بوده؟ما چه منابعی تحقیقی و پژوهشی در اختیار داریم که نامی از ایلامیان و اتابکان لر در آن نیست؟این همه باستان شناس که از 150 سال پیش در حوضه تمدن ایلامیان مشغول بررسی و تحقیقات هستند و همه ساله در نشریات معتبر دنیا انتشار می یابد .بسیاری در جهت اختلاف افکنی بین کرد ، لرو لک به عنوان اقوام مجزا هستند و دشمنان مشترکمان برای این اینکار دست به هر کاری زده اند -اما غافل از اینکه کوچکترین وجه مشخصه ای که اینها را جدا از هم بکند وجود ندارد از رسومات کلی در عزا و عروسی تا موسیقی گرفته همچنین شکل و شمایل این مردم دقیقا یکسان است -تنها اختلاف اندکی که در این بین مستمسک اختلاف افکن ها است نوع گویش است که آنهم بر می گردد به دوره ای که طوایفی در قسمت شمال لرستان در دست سلسله برزیکانی از کردهای عثمانی اداره می شده اند و گویش لری این طوایف تبدیل به ترکیبی از گویشی لری و کردی شده است .همه مردم لک زبان تا چند دهه گذشته پوششی مانند همتبارانمان یعنی لر بختیاری داشته اند ( تصاویر عهد مشروطه از مردم شمال لرستان گواه این مدعا است از جمله مردان روستاهای محل تولد ما که تا 40یا 50 سال پیش شلواری مانند شلوار بختیاری می پوشیدیم)- هیچ میدانید در کردستان اقلیمی عراق کنونی ، در دانشگاه کرمانجها وسورانیها زبان همدیگر را بخوبی نمی فهمند واززبان سوم برای ارتباط استفاده می کنندوقطعا" اگر اینها داخل یک کشوربودند حالا جنگشان بر سر این بود که ما زبانمان کردی نیست.یا مثلا زبان ایلامیهاوکلهرهای کرمانشاه از لحاظ دستوری با کرمانجی وسورانی فرق دارد .اما عزیزان یاد بگیریم که همه می گویندکرد هستند .ما و کردها با هم برادر و از یک ملت (تاکید از ماست)هستیم و به این برادری افتخار می کنیم اما واقعیت تاریخ اینست میان ما تفاوت ایجاد شده است و دلیلش اینکه بخشی زیادی از کردها بیشتر جزء عثمانیها(ترکیه)و بخش عظیمی دیگر در طول تاریخ با اعراب بوده اند و بیشترین اشتراکات فرهنگی را به اجبار با آنها دارند .از شیوه پوشش لباس گرفته تا بیشتر اداب و رسو
طغيان ارتش گرسنگان باستمدیگان در راه است
- توضیحات
- اتابک لرستانی
- بیانیەها
- بازدید: 3361
روزنامه رژیم مافیائی جمهوری اسلامی بجهت «مصلحت نظام» و حفظ روحيه سانديس خورهای ولی وقیح، ابعاد توفانی که در راه است نوشته است «طغيان غيرقابل پيش بينی لشکر فقر». در حالی که در درون رژيم صحبت از «ارتش فقرا و بيکاران» است. و می گويند «سونامی» در راه است. شرمساری پدران خانواده های فقير در برابر زن و فرزندان را نمی توان با وعده های پرزرق و برق برطرف کرد. به سؤالات بی شمار مردم درباره نابرابريها، اشرافيتهای جديد و بی عملی هايی که در برابر اين روند خطرناک مشاهده می شود، نمی توان با شعارهای بی پشتوانه پاسخ داد. و مسئولان اين نظام بايد در صورت کوتاهی از انجام اين وظيفه از طغيان غيرقابل پيش بينی لشکر فقر بترسند».
جعل تاریخ سرزمین لر بختیاری توسط دایو فردا(اروپای آزاد)
- توضیحات
- اتابک لرستانی
- بیانیەها
- بازدید: 3561
با استناد به شواهد موجود و زنده در سراسر مناطق لــر نشین و طبق گفته سالمندان و تاریخ نویسان لر ،همواره همه نظامهای دیکتاتوری در همه زمانها به همراهی همدستان این ستمگران ، هیچگاه نتوانسته اند و نمیتوانند همه شواهد و مدارکی را که در حکم شناسنامه یک ملت است و یا جنایات دیکتاتورها را که در حق یک ملت روا داشته اند را از بین ببرند .
ادامه مطلب: جعل تاریخ سرزمین لر بختیاری توسط دایو فردا(اروپای آزاد)
شبح ترسناک ِ«در شرایطی که!!!!»
- توضیحات
- اتابک لرستانی
- بیانیەها
- بازدید: 3390
ین همه، حسرتهای دیروزی ما است و اما حسرت امروزی ما: ای کاش میشد از دریغهای تاریخیمان پرده برمیداشتیم بیآنکه مجرم شویم یا متهم. با صراحت بیشتری و نه با هزار جور آکروباسی. کاش میشد از پروژهها سخن گفت تا بدل به حسرت نمیشد. کاشکی برای این زیستهای اورژانسی حد و مرزی بود. ای کاش
که
ای کاش این شبح ترسناک ِ«در شرایطی که»را- گیرم مشروع و واقعی- میشد جور دیگری مدیریت کرد و از ابهت انداخت، به یمن شفافسازی از افسون و افسانهاش کم کرد و آوردش زیر نور و روشنایی. در غیراین صورت ما همچنان محکوم به رفت و آمد میان حسرت و آرزو خواهیم ماند:
کاشکی چنان نمیشد، آرزو میکنیم که چنان شود. پس سهم اقدام کجاست؟ جایگاه «ما» چیست؟ ای امان از دست این «آنها، آنها، آنها!»